04
Nov
MasterCards senaste konsumentundersökning, MasterCard Konsumtionsindex 2010, kartlägger svenska konsumenters shoppingbeteende i jul. Årets julundersökning visar att Stockholmarna är de som planerar att köpa flest julklappar online i år, tolv procent jämfört med riksgenomsnittet på sex procent.
Långt över hälften av alla Stockholmarna (75 procent) uppger att den vanligaste orsaken till att man tar en shoppingtur är för att man verkligen behöver något. Stockholmarna är också de mest välplanerade handlarna (39 procent jämfört med 33 procent). Detta är även sant när det gäller julshopping - en av tre stockholmare (32 procent) skriver nitiska listor innan de ger sig ut i julhandeln.
- Som kortföretag är det spännande för oss att veta hur konsumenterna beter sig i julhandeln eftersom det oftast är högt konsumtionsfokus då. Det är glädjande att fler ser korten som ett tryggt och säkert betalningsalternativ, säger Fred Conrads, MasterCards VD i Norden och Baltikum.
Shoppar helst på semestern
Stockholmarna är även de som uppger att de helst shoppar under semestern. Hela 15 procent, jämfört med riksgenomsnittet på tio procent, säger att detta är det tillfälle då de shoppar mest .
Mer än hälften av Stockholmarna (55 procent) säger att de inte oroar sig för kortbetalning i julhandeln, då de upplever sina kort som tillräckligt säkra.