05
Jul
Sextio procent av IT-chefer säger att den ekonomiska krisen har hjälpt deras företag att bli mer kostnadseffektivt. Fler än fyra av fem tror att IT-investeringarna på deras företag kommer att öka under det närmsta året. Detta enligt en undersökning bland 1 300 IT-ansvariga i Europa gjord av Rackspace Hosting.
Undersökningen visar att nästan två tredjedelar (62 procent) av beslutsfattare inom IT under de senaste 18 månaderna varit tvungna att fatta svåra beslut som de inte skulle ha gjort under normala marknadsförhållanden.
– Vår undersökning visar att förändringar i näringslivet till följd av lågkonjunkturen kan ha långsidig effekt. Företag drabbades hårt av lågkonjunkturen och många tvingades leta efter mer kostnadseffektiva IT-lösningar, så som molntjänster. Företag tvingades fundera över hur de kan uppfylla sina kunders behov mer effektivt genom att använda virtuella lösningar, istället för egna servrar som ofta krånglar, säger Bjørn Hougaard, nordenchef på Rackspace.
Undersökningen visar också att nästan hälften (46 procent) av de svarande tror att teknik som implementerades kring årsskiftet 2008/2009 har hjälpt dem att klara lågkonjunkturen. Dessutom tror 81 procent att deras företag “sannolikt” kommer att öka sina IT-investeringar under de kommande 12 månaderna.
– Teknik har spelat en stor roll för att göra företag mer effektiva. Enligt analysfirman Gartner har företag insett detta och ökar nu sina IT-investeringar. Det intressanta är att se hur organisationer har använt lågkonjunkturen till att bli mer innovativa; vi ser ofta att företag växer sig starkare och mer effektiva under tider med ekonomiska svårigheter, fortsätter Bjørn Hougaard.
– Företag och ekonomin i stort har inte återhämtat sig helt från långkonjunkturen än, men det står klart att de senaste åren har gjort företag mer flexibla. Att utnyttja teknologi för att bli mer effektiva, kombinerat med ökade IT-investeringar, kan bli en viktig faktor för att få företagen tillbaka till deras fulla kapacitet under 2010, avslutar Bjørn Hougaard.
Undersökningen gjordes bland 1 300 besökare på den årliga mässan Internet World i London, som främst besöks av IT-chefer och andra beslutsfattare inom IT.